Aduino Tutorial آموزش آردوینو

آردوینو (قسمت نهم) – Wireless

            ارتباط از طریق Wireless و دستورات AT Command از مواردی است که در این قسمت با آن آشنا می شوید. یک پروژه ی ساده هم برای فهمیدن ارتباط Wireless انجام می شود.

            بیشتر دستوراتی که در این قسمت به آن پرداخته شده است را قبلا آموزش داده ایم. ولی چند قطعه ی سخت افزاری است که در مورد آنها توضیحاتی داده می شود.

شیلد:

            شیلدها بردهایی هستند که به قسمت بالایی بردهای آردوینو متصل می شوند. و کارایی و توانایی برد آردوینوی مارا افزایش میدهند.  از خصوصیات شیلد ها سوار شدن آسان آنها بر روی برد آردوینو و ارزان بودن تولید آنهاست. شیلدها انواع مختلفی دارند. تقریبا برای هر کاری که با آردوینو بخواهیم انجام دهیم شیلد و کتابخانه آن موجود است. از اتصال شبکه یا SD کارتها گرفته تا ضبط صدا.

           در اینجا با شیلد وایرلس XBee آشنا می شویم. شییلد XBee این اجازه را به ما می دهد تا تعداد زیادی از بردهای آردوینو را از طریق وایرلس به هم متصل کنیم. این شیلد را می توان برای ورژن های مختلف ماژول XBee استفاده کرد.

XBee Shield Wireless

XBee Shield Wireless

           خود ماژول وایرلس XBee دارای تنظیمات خاصی است که توسط دستورات AT Command می توان آنها را تغییر داد. تنظیم اولیه ی این ماژول ها به صورتی است که با هر وایرلس دیگری ارتباط برقرار می کند.

AT Command:

            At command ها برای کنترل مودم ها به کار می روند. تمام دستورات آن با AT یا at شروع می شوند. AT command ها برای کنترل و config کردن تمام دستگاههایی که به صورت مودم عمل می کنند به کار میرود. از جمله مودم های dial-up و مودم های وایرلس و همچنین گوشی های همراه که از GPRS استفاده می کنند.

دستوراتی که در این فیلم (تنظیم Wireless) استفاده می شود:

            برای اینکه ماژول به مد تنظیمات برود اول باید +++ را وارد کنیم. باید بین ارسال هر دستور چند ثانیه ای صبر کرد. وقتی که این دستور به درستی ارسال شود ماژول پیغام OK را برای ما ارسال می کند.

ATID

شناسه وایرلس را تغییر می دهد.

ATMY

برای تغییر آدرس ماژول از ATMY  استفاده می کند. این آدرس 16 بیتی میباشد.

ATDL

آدرس مقصد را برای اتصال وایرلس مشخص می کند. DL برای آدرس های کمتر از 32 بیت می باشد. از DH برای بیشتر از 32 بیت استفاده می شود.

ATWR

برای ذخیره هم از این دستور استفاده می کند.

در ادامه می توانید فیلم آموزشی را مشاهده کنید:

 

 

 

دیدگاه ها :

من بات نیستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *